دسته بندی ها

چگونگی راه اندازی فروشگاه آنلاین

صفر تا صد راه اندازی یک فروشگاه آنلاین

 

مقدمه

 

از آنجایی که اشتغال و کسب درآمد مهم ترین دغدغه هر انسانی می باشد و داشتن امنیت شغلی از اولویت های هر شخصی در زندگی است، ما در این مقاله به ارائه راهکارهایی در زمینه راه اندازی کسب و کار آنلاین و معرفی راههای کسب درآمد از طریق اینترنت می پردازیم.

 

ازآنجایی که تخصص تیم ما فروشگاه آنلاین می باشد، در این مقاله ابتدا عوامل مهم و اصلی راه اندازی هرنوع کسب و کاری بررسی و ارائه می شود و سپس به صورت تخصصی به فروشگاه اینترنتی و چگونگی راه اندازی آن می پردازیم.

 

بخش اول

 

اولین و مهمترین سوالی که برای راه اندازی هر نوع کسب و کاری مطرح می شود این است که :

 

آیا خودمان حاضر به استفاده از کالا و یا خدماتی که ارائه می دهیم هستیم یا خیر؟

 

برابر بررسی های انجام شده در این زمینه بدیهی است در صورتی راه اندازی یک کسب و کار (فارغ از نوع آن) به موفقیت می رسد که جواب ما به سوال یاد شده مثبت باشد. به عبارتی زمانی کار یا خدمات به موفقیت روزافزون خواهد رسید که صاحب آن شغل (مشاغل  یا خدمات) ایمان تزلزل ناپذیری به هدف خود داشته باشد. 

 

چرایی؟

 

در این بخش یه صورت اجمالی به عوامل مهم ایجاد و موفقیت راه اندازی یک کسب و کار می پردازیم. این عوامل به دو بخش چرایی و چگونگی کار تقسیم می شوند. به عبارت دیگر شما برای راه اندازی یک کسب و کار یا رسیدن به یک هدف باید بدانید:

 

  • چرا می خواهید به هدف خود برسید؟
  • دلیل و انگیزه شما از این کار چیست؟
  • به طور کلی نگرش شما در مورد رسیدن به هدف چیست؟

 

هرچقدر هدف شما بزرگتر و انگیزه شما برای رسیدن به هدفتان و موفقیت قوی تر باشد، در رویارویی با چالش های مسیر مسلما برخورد بهتری خواهید داشت و به راحتی می توانید راه حل های چالش های مورد نظر را پیدا کنید و مرحله به مرحله به موفقیت نزدیک تر شوید.

 

حال ممکن است این سوال پیش بیاید که این مطالب چه ربطی به راه اندازی کسب و کار اینترنتی دارند. این سوال ممکن است در نگاه اول درست به نظر برسد اما باید به این نکته توجه کنید که مطالبی که در بخش چرایی مقاله عنوان می شوند، بطور کلی برای رسیدن به هر هدفی فارغ از نوع آن می باشند و تقریبا 99% مسیر موفقیت را تشکیل می دهند. 1% باقیمانده در مورد چگونگی کار (نوع هاست، انتخاب دومین، نوع برنامه، انتخاب برنامه نویس، نوع کسب کار، و.....) است. زمانی که شما بخش چرایی و یا نگرش کار را درست فرا بگیرید، بخش دوم به راحتی انجام پذیر است.

 

وقتی نگرش شما درست باشد بقیه چیزها دیگه هیچ اهمیتی ندارند .

 

اولین عامل داشتن یک هدف واضح و مشخص می باشد. به عبارت دیگر شما باید یک هدف واضح داشته باشید و دقیقا بدانید چه می خواهید. عامل مهم بعدی داشتن یک اشتیاق سوزان برای رسیدن به هدف می باشد که در حقیقت حکم سوخت ماشین موفقیت شما تا رسیدن به هدف را دارد. عامل بعدی تشکیل یک تیم منسجم است: تیمی از نفرات که همگی با هم مانند یک روح در چندین جسم به فعالیت بپردازند و به گونه ای هماهنگ با هم در جهت این هدف کار کنند که تشکیل یک ذهن برتر را بدهند. عامل مهم بعدی تجسم خلاقانه مسیر و هدف شماست. شما و تیم شما باید بتواند دقیقا لحظه رسیدن به هدف شما را تجسم کند. پشتکارعامل مهم بعدی محسوب می شود. حتی پس از رسیدن به موفقیت و به دست آوردن تمامی اهداف، پشتکار شما به شما کمک می کند که همچنان در مسیر بمانید و پیشرفت کنید.

 

عوامل فوق به طور خلاصه جزو مهمترین موارد رسیدن به موفقیت در هر کاری می باشند. وقتی صحبت از یک فعالیت تجاری خاص مانند فروشگاه آنلاین یا هرنوع کسب و کار اینترنتی دیگر می شود، شما وارد جزییات کار می شوید که در ادامه به آن می پردازیم.

 

یکی از مهمترین نکات برای راه اندازی یک فروشگاه آنلاین یا یک وب سایت فروشگاهی، اسم فروشگاه و نام دومین شما است که باید مورد توجه قرار بگیرد. نام فروشگاه باید به راحتی تلفظ شود و به زبان فارسی و انگلیسی قابل نوشتن باشد. نام فروشگاه باید تا آنجا که ممکن است کوتاه باشد، به راحتی به خاطر سپرده شود و از نظر معنا با محتوای سایت همخوانی داشته باشد. برای مثال، اگر سایت شما در مورد قیمت دلار یا قیمت روزانه ارز است، نام دومین شما هم باید همین مضمون را به شنونده القا کند. اگرچه، موارد خاصی از سایت های موفق نیز وجود داشته اند که نام دومین یا برند آنها هیچ همخوانی با محتوای سایتشان نداشته است.

 

همچنین نام وب سایت شما در حقیقت برند شما محسوب می شود. بنابراین هرچه زمان، انرژی و فکر برای انتخاب نام وب سایت شما تخصیص داده شود باز هم کم است. برندهای معتبر دنیا همانند گوگل، اپل، کوکاکولا، آدیداس، نایک یا مک دانلد را در نظر بگیرید. پشت تمامی این نام های موفق و غول های تجاری ساعت ها فکر، انرژی و روانشناسی نهفته است به صورتی که با یک یا دو بار دیدن یا شنیدن این نام ها، این برندها به سادگی و به سرعت در ناخودآگاه بیننده نقش می بندند. توجه داشته باشید که با انتخاب یک برند خوب، مقدار زمان و هزینه ای را که شما برای جا انداختن برند خود در اذهان صرف می کنید بسیار کاهش می یابد. بنابراین اهمیت این موضوع را به درستی درک کرده و تا میتوانید برای انتخاب نام برند و همچنین وب سایت خود وقت بگذارید. تا میتوانید در این زمینه مطالعه کنید و از تجربیات کارشناسان در این حوزه بهره بگیرید. همچنین از وب سایت ها و مطالب بسیار مفیدی که در اینترنت وجود دارند استفاده کنید تا بتوانید مسیر رسیدن به موفقیت را کوتاه کنید.

 

براستی یک برند خوب 90 درصد راه موفقیت را می پیماید.

 

برای راه اندازی یک کسب و کار آنلاین، شما نیاز به یک تیم منسجم و هماهنگ و همگرا در جهت هدف خود دارید. شما باید به این موضوع آگاه باشید که در هرنوع بیزنس و فعالیت تجاری نمی توانید همه کارها را به تنهایی انجام دهید و نیاز به تقسیم کار بر اساس نوع تخصص دارید. هر بخش را به متخصص مربوط به آن بخش بسپارید و خود نظارت کامل بر انجام کارها داشته باشید.

 

قدم بعدی در راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی خرید فضا یا همان هاست می باشد که بر اساس نوع نیازتان انتخاب می شود. برای این منظور، سایت های بسیار خوب و معتبری در کشورمان موجود است که می توانید بر اساس کوچک یا بزرگ بودن سایت و یا کم بازدید یا پربازدید بودن آن، نوع هاست را انتخاب کنید. برای مثال، اگر شما در حال راه اندازی یک سایت دانلود فیلم و سریال های روز دنیا هستید، احتیاج به یک هاست بسیار پر سرعت با پهنای باند بالا و حجم ذخیره زیاد دارید. از سوی دیگر، اگر سایتی با عنوان قیمت روز سکه و طلا یا قیمت روز دلار دارید، احتیاجی به حجم بالا ندارید ولی چون این نوع سایت ها از بازدید بالایی برخوردار هستند احتیاج به سرعت لود شدن بالایی دارند. 

 

مرحله بعد کار شما انتخاب برنامه یا برنامه نویس و از آن مهم تر تیم یا شرکت برنامه نویسی جهت نوشتن و راه اندازی وب سایت مورد نظر شما است. دقت کنید همیشه در این مرحله تمام سعی خود را داشته باشید که با یک شرکت و یا یک تیم برنامه نویسی برای این کار قرارداد ببندید. تجربه ثابت کرده در هنگام مشکلات، خرابی ها و پشتیبانی ها همواره بهترین پاسخ را یک تیم به شما خواهد داد تا یک نفر و یا یک برنامه نویس. پس حتی اگر انگیزه مالی در انتخاب شما بین یک برنامه نویس و یک تیم موثر است، همیشه صرف نظر از تفاوت قیمت بهتر است یک تیم را انتخاب کنید.

 

سادگی !!!

 

توجه داشته باشید انواع و اقسام سایت ها و برنامه ها و یا فروشگاههای مختلف با پلتفرم های متنوع در اینترنت وجود دارند و هرکدام بسته به نیاز مشتری یا استراتژی سازمان درخواست دهنده می توانند پاسخ نیازهای مشتریان را بدهند، ولی نکته حائز اهمیت در مورد وب سایت سادگی آن است.

 

توجه داشته باشید در همه مراحل طراحی و برنامه نویسی این موضوع را مد نظر داشته باشید. سادگی سایت باعث جذب طیف گسترده تری از مشتریان می شود. هرگز میزان سواد و آشنایی خود با اینترنت یا مهارت خود در خرید آنلاین را مبنای طراحی سایت قرار ندهید. سایت شما باید طوری طراحی شود و مراحل جستجو تا نهایی شدن خرید به قدری ساده و راحت باشد که افرادی با کمترین حوصله یا کمترین دانش در زمینه اینترنت و کامپیوتر بتوانند به راحتی با آن کار کرده و مشتاق به استفاده در خرید های بعدی باشند.

 

ادامه دارد

 

سه شنبه 17 اردیبهشت 1398 - 18:02:19